Tänkvärt!

"Faktum är att det arkitekter emellan uppfattas som klädsamt att tycka att det mesta som görs av så väl kollegerna som det egna kontoret är dåligt. Det gör mig bedrövad att jobba i en bransch med en sådan självbild. Vad som gör mig ännu mer beklämd är att jag till stora delar håller med om den dystra verklighetsbeskrivningen. Det mesta är faktiskt skräp."

Emma Jonsteg från stockholmskontoret Utopia Arkitekter skriver tänkvärt om arkiteters ansvar. Hennes debattartikel har varit publicerad i Arkitekten och nu även på YIMBY

Jag tycker den är tänkvärd. Det svider en del, vilket får mig att misstänka att hon kan ha rätt.

 Så, arkitekter och kollegor:

Ta ditt ansvar!
Tro på dig själv!
Tro på arkiteturens betydelse!
Låt bli att censurera dig själv!
Argumentera!
Diskutera!
Och försök hela tiden att bli bättre!

Du om någon kan påverka kvalitén!

/Karin

PS Emma Jonsteg har också skrivit om vikten av att ta betalt. Läs här. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0