Rädda Landsarkivet i Lund



När jag läste på Arkitektskolan i Lund brukade jag cylka förbi en sluten tegelfasad som av någon underlig anledning alltid fick mig att tänka på knäckebröd. Väldigt gott, krispigt knäckebröd. Det var, fick jag reda på i skolan, en tillbyggnad till Landsarkivet som 1971 ritats av Bernt Nyberg.



Därför hajade jag till när jag, i ett mail från Eva och Stig Robertson, såg att denna byggnad nu hotas av kraftig förvanskning då man vill bryta hål i de uttrycksfulla murarna och göra om dem till studentbostäder, då den inte längre fungerar som landsarkiv.



Efter långa år av bostadsångest i Lund är jag helt för byggandet av studentbostäder, men, inser jag, kanske inte till vilket pris som helst. Jag tycker att hus som inte längre kan användas till det de från början var avsedda för ska byggas om så att de blir till användning. Bra byggnader ska leva. Men jag tycker att man ska tänka sig för när man omvandlar något och inte alltid bygga om till vad som verkar mest pockande och ekonomiskt fördelaktigt. Därför har jag skrivit under namninsmlingen för att hindra alltför drastiska förändringar av Landsarkivet  Det är också därifrån bilderna kommer.



jag hoppsa att det stämmer till eftertanke och att man på så sätt finner en bättre användning som inte gör småsmulor av de vackra knäckebrödsmurarna. 

/Karin 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0