Utflykt till Karlstad

I lördags gjorde jag en utflykt till Karlstad. Och förutom lite shopping och fikande så passade jag förstås på att titta lite på vår grannstads arkitektur. Dagen till ära var hela staden insvept i ett höstigt dimmoln.



Jag började med att kika på Värmlands museum. Cyrillus Johanssons gamla klassiska hall  från 1929 är idag konsthall. Alltid lika vacker men den tunga tempelliknande volymen med asiatiska förtecken gjorde sig särsklit väl bland höstfärgerna. Observera drakarna på taket.



Tillbyggnaden på Värmlands museum är resultatet av en arkitekttävling, som vanns av Carl Nyren med bidraget "Påskån". 1998 var tillbyggnaden färdig. Jag har faktiskt varit med att rita på den. När jag en gång var sommarpraktikant på Strängbetong fick jag vara med och rita de något oregelbundna hådäcken till bjälklaget.



Bakom museet finns Sandgrundsparken som ritats av Torbjörn Andersson på Sweco. Den var klar 2007 och 2010 utsågs den till vinnare av Sverigs Arkitekters Sienapris. Den ligger på spetsen av en halvö som sticker ut i det strömma Klarälvsdeltat.



Mycket romantiskt i höstdimman.



I närheten av dessa båda finns även Karlstad stadsbibliotek. Också det ett resultat av en arkitekttävling som vanns av Janne Feldt och byggnaden blev klar 1974. Utifrån är den grå och stram, även om min bild inte gör den rättvisa. Här är vädret till nackdel. Det är en väldigt fin betongmosaik i bottenvåningen.



Biblioteket är inte bara bibliotek utan också allaktivitetehus med samlingslokal, turistbyrå tidningscafe och liknande. När jag var där var bottenvåningen fylld av barnfamiljer som just varit på en teaterföreställning. Tyvärr var själva biblioteksdelen stängd den här veckan. Jag tycker att en stads bibliotek brukar säga en hel del om stadens självbild.



Ett nyare tillskott till stadskärnan var kvarteret "Mitt i City" som innehåller galleria, restauranger och bostäder. Det var klart 2006 och har ritats av Ludmilla Larsson och Bjarte Haavaag.



Innomhus pågick lördagskommersen för fullt. Vid första anblick kan det påminna rätt mycket om ombyggnaden av Träffpunkt, numera gallerian Vågen. Men lite skillnader fanns. Bland annat hade man använt sig av perforerad akustikgips på ett snyggt sätt.



Ingången till Hotel Drott på Järnvägsgatan var för söt för att låta bli att fota. Det ser ju ut som om det bor Hobbitar här.



Jag passade på att köpa denna bok. det är roligt att kunna läsa på lite. Så det är ur den jag har fått alla arkitektnamn och årtal.

/Karin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0