Örebro som det såg ut förr



Ibland är det svårt att föreställa sig att staden vi har omkring oss faktiskt förändras väldigt mycket. Därför blir det något av en aha-upplevelse för mig när jag sitter och bläddrar bland stadsarkivets bilder. Så nu är dagens tips Stadsarkivets bildarkiv där över över 20 000 fotografier gjorts sökbara på webben.

Vem kunde till exempel ana att Konserthuset sett helt annorlunda ut förr. (det ska dock sägas att jag är född på 70-talet och inte har vidare tydliga minnen av Örebros stadskärna före 1986 då Konserhuset byggdes om).

Att titta på gamla bilder av stadens gator och torg kan också ge ett nytt perspektiv på dagens stadsmiljö. När jag ser den här bilden från Storgatan 1957 så känns det som om det är aldeles för lite neonbokstäver i dagens stadsljus. 

 

En lite varning bara: Det är väldigt lätt att fastna i bläddrandet mellan platserna och årtiondena.

/Karin 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Häftigt med gamla bilder, det är nästan svårt att tro att det är samma stad!

2010-08-17 @ 10:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0