Studiebesök på Bovieran



För någon vecka sedan var jag med på ett studiebesök på Bovieran som Örebro Byggarlag anordnade. Jag tänkte att jag skulle visa ett par bilder därifrån.



Bovieran är ett patentskyddat livsstilskoncept som bygger på att bostadslägenheter (2-3 RoK) placeras i en U-form kring en glasöverbyggd tempererad vinterträdgård. Lägenheterna är bostadsrätter som är tillgängliga för de över 45 års ålder. Man får inte ha hemmaboende barn. Hundar är tillåtna, men inte katter. Arkitekter för konceptet är Liljewall Arkitekter från Göteborg.



Bovieran i Örebro har placerats vid parkeringen för Längbrokyrkan där karslundsskogen möter den stora kyrkogården. Det är ett vacker område där Dahlanders kyrka och församlingshem från 1900-talets början tillsammans med den rofyllda barrskogen sätter tonen. I den miljön kan Bovieran te sig något klumpigt, men man har ändå gjort en viss anpassning genom det röda, skiftande teglet. Hur väl huset smälter in återstår att se först då markarbetena omkring är färdiga och det växt upp lite.



Inuti blir man dock positivt överraskad. Loftgångslägenhet har varit en lite förtalad bostadsform i svensk bostadsbyggande, men här blir verkligen loftgångarna som vetter mot vinterträdgården den främst kvaliten. Det är här man stannar och pratar, härifrån har man koll på det gemensamma rummet från den förplats som bildas vid varje entre.
 


Det har är det första av en rad olika katergoriboenden som jag tror att vi kommer få se i framtidens Örebro. Det går säkert att hitta svagheter i Livsstilsidealen som i framtiden kommer forma vårt boende. Men Boviera har visat att det finns en förförisk kraft som jag misstänker kommer omfamnas allt mer av vinstdrivande bostadsbyggare.

/Karin


Kommentarer
Postat av: Siri

Kul att du bloggar! Fortsätt så :)

2012-03-17 @ 21:27:17
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0