Utflyktstips: Vandrarens kapell i Kilsbergen



Det är alltid roligt att hitta bra och tänkvärda exempel på ny arkitektur runt om i Örebro län och ett sådant fann jag när jag läste om Träpriset 2012. Bland de många olika nomineringarna fanns ett enkelt men rofyllt litet kapell nyligen byggt längs bergslagsleden.



Den enkelt gråa järnvitriolbehandlade byggnaden har tllkommit på initiativ av Föreningen Kilsbergsstugan och har ritats av Mikael Ekegren från Göteborgskontoret Lego Arkitektur. Huset är byggt ovanpå en gammal jordkällare som har tillhört ett av de få återstående torpen som en gång idkade bergsjordbruk uppe i Kilsbergen. Själva torpet är idag Kilsbergsstugan som fungerar som raststuga vid Tomasboda längs Bergslagsledens nionde etapp (Blankhult - Ånnaboda). På snöiga vinterhelger är stugan öppen med servering för längdskidåkare som följer de populära skidspåren.



Både på vinterns livliga skidturer och övriga säsongers vandringar är det tänkta att Vandrarens kapell ska ge ett vacket tillfälle till stillhet och meditation. Det enda, 4x4 meter stora, rummet har rödmålats, ungefär som om ett traditionellt torp har vänts utochin. De fyra fönstren vetter åt olika håll och fångar in omgivningarna som tavlor med motiv som växlar med dagen och årstiden.



Jag måste erkänna att jag inte har varit vid Vandrarens kapell ännu. Bilderna har jag fått av Mikael Ekegen som var snäll och skickade dem till mig när jag hörde av mig till honom. Men bilderna får mig att längta efter att snöra på mig vandrarkängoran för en hösttur genom Kilsbergsskogen. Och om inte det blir av så ska jag i alla fall försöka stanna till i vinter när skidorna kommit fram. Kanske kan man hoppas på en lagom snöig vinter...



Om Jag har lyckats inspirera även dig till ett besök så kanske vi ses där.

Läs mer här.

/Karin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0