Stationsarkitektur i örebro län

Just nu läser jag ett praktverk som handlar om stationsarkitektur i Sverige. Det är en tung bok (i fysisk bemärkelse) som det var väl värt at släpa hem från biblioteket.

"Stationshus - järnvägsarkitektur i Sverige" Författare: Gunilla Linde Bjur Fotograf: Krister Engström



Den har inspirerat mig till följande kavalkad av stationshus i Örebro län:



Hallsbergs stationshus: Ritades 1886 av Adolf Edelsvärd, som var chefsarkitekt vid de statliga järnvägarna mellan 1855 och 1895 och ritade större delen av den tidens stationshus längs de statliag banorna. Hallberg hade tidigare haft ett mindre stationshus av trä. men när järnvägsknuten kom att öka i betydelse behövdes en större och mer stadsmässig station.



Kumla Station: ritades år 1900 av Folke Zettervall, som var den som tog över som chefsarkitekt efter Edelsvärd. En för Sverige unik stationsbyggand som hämtat inspiration från den amerikanska arkitekten Henry Hobson Richardson som ritade asymetriska och fritt grupperade byggnader med huggstensfasader. Är det någon som vet vad det blivit av Kumla station nu? 



Mosås station: har liksom Kumla station en fasad av kalkstensnubbsten från Yxhult, ett kalkstensbrott i närheten. Det är Zettervall som varit framme här också, dock vet jag inte riktigt när...



Järle Station: är Sveriges äldsta bevarade järnvägsstation. Troligtvis är den ritad av någon av bröderna Kumlien och byggd 1854. Nu är den en del av muséeijärnvägen mellan Järle och Nora. Läs mer här.

  

Nora Station: Drivs numera av Nora Bergslags Veteran-Jernväg och ligger väldigt fintvid sjön Uskens strand. Det står inte något om den i boken, men jag gissar på en av Kumlienarna någon gång vid 1890-talet.



Grythyttans station: Ritades av Axel Kumlien som tilsammans med sin bror Hjalmar var arkitekt vid den privatägda Bergslagens järnvägar.  Den var en trävariant av en serie typhus som man använde sig av. Jag vet inte exakt när det byggdes. Jag tror inte att det längre går några tåg här och jag är inte heller helt hundraprocentigt säker på att stationshuset står kvar. Är det någon som vet?

Eftersom det nu blivit ett så långt inlägg sparar jag stationerna i Örebro tills lite senare.
/Karin


Kommentarer
Postat av: Rasmus Axelsson

Kumla stationshus står kvar och ägs numera av kommunen. Väntsalen är tänkt att öppna i samband med att man satsar på att bygga ett resecentrum vid stationen.

Mosås stationshus är för övrigt jämngammalt med det i Kumla, och bör ses som en mindre och förenklad variant av stationshuset i Kumla.

2013-09-09 @ 10:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0