Semesterminne: Mostyn



I sommras befann jag mig längs nordkusten av Wales och i den soliga semesterorten Llandudno. Där fann jag det här konstgalleriet. Oriel Mostyn.



Konstmuseet Mostyn invigdes 1902. Det skulle visa Lady Agusta Mostyns samling av kvinnliga konstnärer. Norra Wales var på den tiden ett starkt fäste för kvinnorörelsen som några år senare skulle utvecklas till västvärldens mest högljudda rösträttsröerelse - suffragetterna.

 

1914 togs galleriet över av militären och kom inte att användas som kostgalleri förrän 1979.

2010 gjordes en stor om- och tillbyggnad. Den bland annat gav den här imponerande trapphallen, där ljuset spelar en sällsam melodi över de brädgjutna betongväggarna.

Arkitekt var Dominic Williams, EllisWiliamsArchitects 



Har du också spännande, arkitektoniska semesterminnen? Jag vill gärna visa dem för andra. Lämna en kommentar här så kontaktar jag er.

/Karin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0