En ny bro - och fem favoriter


Så här såg den nya bron ut i söndags

Medan vi väntar på att Örebros senaste bro, över svartån vid Naturens Hus, ska bli klar, så har jag funderat på broar. Det finns flera vackra och spännande broar i Örebro, även om man kanske inte alltid tänker på dem. Här är fem av mina favoriter:


Först och främst tänker jag förstås på den bro som gett Örebro sitt namn: Storbron framför slottet. Naturligtvis inte samma bro som på medeltiden, men samma plats. Den här varianten byggdes 1884. Mer Örebro än så här blir det nog inte.


Därnäst en bro som kan te sig lite anspråkslös trots sin himmelsturkosa färg. Hängbron vid Örnsro. Men jag gillar hur det känns när man går över den.


Sedan en rätt så ny bro, också vid Rynningeviken. Den böljande träbron som för dig från den täta växtligheten kring Naturens hus, upp och fram till utsikten över hemfjärden vid Rävgången.


En lite oväntad favorit är den smäckra lilla järnbron som går från kyrkbacken vid Nikolaikyrkan. Inte över något vatten utan bara för att göra det lättare för försmlingen att ta sig till sitt församlingshem. Ett hus som räknas som  Örebros äldsta.


Sist men inte minst, ja, faktiskt häftigast tycker jag, är den smala gångbron strax öster om där storgatan korsar Lillån. Den är ett konstverk av Ann Sidén från 1998, med bronsgjutningar av tillknycklade å-fynd, ting som väcker accosiationer och minnen, sammansatta så att de utgör del av det gröna smidesräcket.


Vilken är din faviritbro?

/Karin

Kommentarer
Postat av: e

Den lilla bron av Ann Sidén har jag faktiskt inte sett, den måste jag ta och titta på. Som favorit ligger broarna vid rynningeviken bäst till, för upplevelsen de ger. /e

2010-04-16 @ 08:27:16
Postat av: Sofia

Jag gillar dina brofavoriter. Särskilt sinnlig tycker jag "gungbron" är och den tilltalar mig med sättet den sträcker ut sig över ån.

2010-04-25 @ 20:19:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0